Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2011

Μπανάνες δεν υπάρχουν πια...

Η μπανάνα πεθαίνει. Σε δέκα χρόνια μπορεί να μην υπάρχει όπως την ξέρουμε σήμερα. Τη σκοτώνει μια φονική αρρώστια που έχει εξαπλωθεί στον μισό πλανήτη, ένας ακατανίκητος μύκητας που απειλεί με αφανισμό καλλιέργειες, φρούτα, αλλά και ανθρώπους στην Αφρική, στην Ασία και στον Ειρηνικό. Πολυεθνικές-κολοσσοί, που προκάλεσαν το πρόβλημα, ξοδεύουν τώρα εκατομμύρια δολάρια για να αποτρέψουν την καταστροφή. Ερευνητές δίνουν μάχη με τον χρόνο για να βρουν τη θεραπεία και να σώσουν ένα είδος που μοιάζει καταδικασμένο από την ίδια του τη φύση. Διότι η μία (και μοναδική!) ποικιλία μπανάνας που καταναλώνουμε στη Δύση είναι εντελώς στείρα. Δεν μπορεί να αναπαραχθεί, ούτε να γίνει από μόνη της πιο ανθεκτική ώστε να επιβιώσει.

«Αυτά παθαίνει όποιος δεν κάνει σεξ... Είναι το αγαπημένο μας ανέκδοτο στο εργαστήριο» είχε δηλώσει αστειευόμενος ο Ράντι Πλοτς, φυτοπαθολόγος στο Πανεπιστήμιο της Φλόριδας. Ηταν ο πρώτος που εντόπισε τον μύκητα Τropical Race 4, ο οποίος έχει καταστρέψει σχεδόν όλες τις φυτείες στην Ασία και στην Αυστραλία. Αν περάσει στη Λατινική Αμερική, όπου καλλιεργείται το 99% των εξαγωγών, το τέλος θα είναι αμετάκλητο.

Δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα χαθεί από προσώπου γης μια μπανάνα. Τη δεκαετία του 1950 η πιο γνωστή ποικιλία, η Gros Μichel, σαρώθηκε μέσα σε λίγα χρόνια από μια παρόμοια επιδημία.

Κατά ειρωνεία της τύχης, οι επιστήμονες που έψαξαν να βρουν αντικαταστάτη ανθεκτικό στον μύκητα κατέληξαν στην ποικιλία Cavendish, αυτήν που εισάγεται αποκλειστικά σήμερα στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. «Η απειλή της πλήρους κατάρρευσης οφείλεται σε συνειδητή χειραγώγηση και εκμετάλλευση:για να μπορεί να αγοράζει ο δυτικός καταναλωτής μεγάλεςκαι ομοιόμορφες μπανάνεςοι πολυεθνικές επιδίδονταιτα τελευταία 150 χρόνιασε υπερεντατική μονοκαλλιέργεια σε τεράστιες εκτάσεις μιας και μοναδικής ποικιλίας» εξηγεί ο δρ Πλοτς. Και τονίζει: «Και μάλιστα με υβρίδια στείρα, που δεν αναπαράγονται με φυσικό τρόπο, άρα δεν έχουν ανθεκτικότητα απέναντι στις ασθένειες».
Η μπανάνα δεν είναι μόνο το πιο απειλούμενο, αλλά και ένα από τα πιο επικίνδυνα φρούτα στον πλανήτη- και μάλιστα με όρους πολιτικούς. «Μπανανία» λέμε μια χώρα που διοικείται από τα ξένα ιδιωτικά συμφέροντα και τις πολυεθνικές εταιρείες. Ολα άρχισαν το 1899, με την ίδρυση της αμερικανικής United Fruit Company (νυν Chiquita). Αυτή η πανίσχυρη επιχείρηση «έβαλε πόδι» σε χώρες της Λατινικής Αμερικής εκμεταλλευόμενη απέραντες φυτείες μπανάνας στην Κόστα Ρίκα, στην Κούβα, στην Κολομβία, στη Γουατεμάλα, στην Τζαμάικα και στη Νικαράγουα. Με τη στήριξη των ΗΠΑ χρησιμοποίησε δικτάτορες και κάθε αθέμιτο μέσο ώστε να μην απειλήσει κανένας τα συμφέροντά της. Σήμερα οι πολυεθνικές έχουν στραφεί στη δημιουργία γενετικά τροποποιημένης μπανάνας- ειδικά η Chiquita με μια δοκιμαστική καλλιέργεια στην Κόστα Ρίκα. Αλλού επιστήμονες προσπαθούν να δημιουργήσουν νέες ποικιλίες, σε επιλεκτικές διασταυρώσεις με άγρια ή σπάνια είδη.

«Προς το παρόν πάντωςη δημιουργία της ανθεκτικής φυσικής σούπερ μπανάνας είναι μακρινό όνειρο» λέει ο Χουάν Φερνάντο Αγκιλάρ, επικεφαλής του Ιδρύματος Αγροτικών Ερευνών στην Ονδούρα. Ο αμερικανός ρεπόρτερ Νταν Κέπελ συνοψίζει στο μπεστ σέλερ «Μπανάνα: Η μοίρα του φρούτου που άλλαξε τον κόσμο» («Βanana: Τhe Fate of the Fruit that Changed the World») 7.000 χρόνια της φυσικής ιστορίας της μπανάνας, καθώς και τον ρόλο που έπαιξε στον πολιτισμό, στην οικονομία και στην πολιτική. Το ντοκυμαντέρ «Το σκάνδαλο της μπανάνας» του σουηδού σκηνοθέτη Φρέντρικ Γκέρτεν καταγράφει τις άθλιες συνθήκες ζωής των εργατών στις τεράστιες φυτείες του ομίλου Dole στη Νικαράγουα.

Οσο για την τέχνη, στην ταινία «Μπανάνες» του 1971 ο απολαυστικός Γούντι Αλεν γίνεται άθελά του δικτάτορας μικροσκοπικής μπανανίας της Λατινικής Αμερικής, αλλά η CΙΑ θα τον θεωρήσει... κομμουνιστή. Ανοικτό σε συμβολισμούς παραμένει και σήμερα το διάσημο εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ των Νεοϋορκέζων Velvet Underground, το οποίο κυκλοφόρησε το 1967: μια μπανάνα ζωγραφισμένη από τον Αντι Γουόρχολ.

«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε αυτή τη μάχη» τονίζει μιλώντας στο «Βήμα» ο βέλγος ειδικός φυτοπαθολόγος δρ Εμίλ Φριζόν
«Αν εξαφανιστεί, θα λιμοκτονήσουν 500 εκατομμύρια φτωχοί»
«Αν το φυτό εξαφανιστεί,500 εκατομμύρια φτωχοί θα λιμοκτονήσουν.Το ζήτημα δεν είναι τόσο επιστημονικό και εμπορικό όσο ανθρωπιστικό» προειδοποιεί ο κ.Φριζόν,επιστημονικός διευθυντής του Διεθνούς Δικτύου για τη Βελτίωση της Μπανάνας (ΙΝΙΒΑΡ).Ο ίδιος ερευνά τις άγριες ποικιλίες της Αφρικής, όπου η κατανάλωση είναι 50 φορές μεγαλύτερη από ό,τι στον δυτικό κόσμο.

«Δουλεύουμε επάνω στο γονιδίωμα της μπανάνας για να τις κάνουμε πιο ανθεκτικές εκεί όπου η αρρώστια θα έχει τις πιο ολέθριες συνέπειες.Στα χωριά της Αφρικής και της Ασίας απειλούνται με επισιτιστική καταστροφή ολόκληροι πληθυσμοί. Η καλλιέργεια μπανάνας είναι τέταρτη στον κόσμο, μετά το ρύζι, το σιτάρι και το καλαμπόκι» μας λέει.

Και επιμένει στην «τεράστια αξία»,όπως λέει,της βιοποικιλότητας: «Δεν είναι απαραίτητο να καταφύγουμε στη γενετική τροποποίηση. Υπάρχουν τόσο πολλές ποικιλίες μπανάνας, και κάποιες δεν είναι στείρες. Ωστόσο αυτό που έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη τόσο ανθεκτικών ασθενειών είναι η εντατική μονοκαλλιέργεια και τα φυτοφάρμακα που χρησιμοποιούνται».

Της Ειρήνης Μητροπούλου
Πηγή Το Βήμα
23.1.2011

Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Χρήσιμη Λίστα με βιβλιοθήκες







ΥΓ. Δεν ξέρω αν ξέχασα κάποιες

Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2011

Μάθετε τα καταστήματα που βρίσκει κανείς "Αντιγαϊδουρ" αυτοκόλλητα

Πιστεύω πως οι περισσότεροι θα έχουμε ακούσει για τους street panthers μια ομάδα ανθρώπων που ξεκίνησαν τη δράση τους ως αντίθεση στην παράνομη και αγενή στάθμευση που μαστίζει τη χώρα και τον πολιτισμό μας.  Οι Street panthers διαθέτουν σε όποιον επιθυμεί το εικονιζόμενο αυτοκόλλητο που το κολλάμε σε όποιο όχημα έχει παρκάρει σε θέση που εμποδίζει τη διέλευση των πεζών. Το αυτοκολλητάκι μπορούμε να το προμηθευτούμε από τα παρακάτω σημεία :
 
Αθήνα:
Βιβλιοπωλείο "Το ναυτάκι" στα Πετράλωνα. Τριών Ιεραρχών 152. Τηλ: 2103426594
Κατάστημα Συλλεκτικών Μοντέλων Αυτοκινήτων, Ηρακλείτου 8, Κολωνάκι. Τηλ: 2103615689
Βιβλιοπωλείο "Μικρή Κιβωτός", Ομήρου 4 (απέναντι από το ΠΛΑΙΣΙΟ), Νέο Ψυχικό. Τηλ: 2106716038
Κατάστημα "Αριστερόχειρας", Ακαδημίας 100, τηλ. 2103846888
Κατάστημα "Γαίας Λίθοι", Φρύνης 67. Βύρωνας (όρια Παγκρατίου) Τηλ: 2107651500
Κατάστημα "Comicworld" Σόλωνος 29 στο Χαλάνδρι. Τηλ. 2106856070
Κατάστημα "Ζογκλέρ", Ζ. Πηγής & Τζαβέλλα 3, Εξάρχεια Τηλ: 2103815681
Κατάστημα "Brake Shop", Καλλιρόης 16, 11743. Τηλ. 2109244361
Κατάστημα "ΤΟ ΧΟΙΡΟΤΕΡΟ ΜΑΓΑΖΑΚΙ", Σουλτάνη 7-9, Εξάρχεια τηλ. 2103800035
Κατάστημα φωτοτυπιών, Παράχου 7 & Βασ. Γεωργίου στο Χαλάνδρι 210-6818755
Κατάστημα "Πιπερόριζα", Βιολογικά και Παραδοσιακά Προϊόντα, Δημητρακοπούλου 87, Καλλιθέα, τηλ. 2109564700
Φαρμακείο Σπανίδου, Αχαρνών 189, Αχαρνές, τηλ, 210 8656864
Κατάστημα Τροφίμων Ευάγγελος Θωμάς, Ευριπίδου 46Β, κέντρο Τηλ. 210 32 15 053
Βιβλιοπωλείο Forum, Αγ. Κωνσταντίνου 43, Μαρούσι, Τηλ. 2106127719

Θεσσαλονίκη:
Κατάστημα "All About Design", Μανουσογιαννάκη 2, Πλατεία Ιπποδρομίου.
Βιβλιοπωλείο Ζαχαριάδου, Προξένου Κορομηλά 20 με Αγίας Σοφίας
Φωτοτυπίες "Copyland", Εξαδακτύλου 3 - Εγνατία 99
Περίπτερο επί της Τσιμισκή 37 (στο ύψος της Αριστοτέλους)
Βιβλιοπωλείο Μαλλιάρης-Παιδεία, Δημ. Γούναρη 39 (Καμάρα), τηλ: 2310-277113
Βιβλιοπωλείο Μαλλιάρης-Παιδεία, Ερμού 53 (με Αριστοτέλους)
Βιβλιοπωλείο Μαλλιάρης-Παιδεία, Κολοκοτρώνη 22, Σταυρούπολη
Ηλεκτρικά είδη Ιγνατιάδης, Παπαζώλη 4, Πλ.Αντιγονιδών, τηλ. 2310536370

Πάτρα:
Κατάστημα Ψιλικών Ζέρβα, 12ου Συντάγματος 46, τηλέφωνο 2610-279910.


Βόλο:
Βροστόπουλος Κωνσταντίνος, Εμπόριο αυτοκινήτων, Αναπαύσεως 78, Νέα Ιωνία Βόλου Τηλ. 24210.68500


Λάρισα:
Γαλακτοζαχαροπλαστείο "Η Αμάλθεια", Κολοκοτρώνη 60. Τηλ. 2410237792


Ιωάννινα:
Βιβλιοπωλείο, Ανεξαρτησίας 103 & Σίνα, τηλ. 2651029768


Χίο:
Κατάστημα Ενδυμάτων Υιοί Κ. Σπανιoλιού Ο.Ε., Απλωταριάς 20, τηλ. 2271023475


Ηράκλειο:
Pizza Club, 62 Μαρτύρων 37. Τηλ: 2810373000


Ξάνθη:
Παραδοσιακό παντοπωλείο "Πιπερούγκα", Αγίου Αθανασίου 9. Τηλ: 2541083823
Ούτση Ευδοξία, Παροχή Διαφημιστικών Υπηρεσιών, Σμύρνης 3-5.


Κέρκυρα:
Kατάστημα επιγραφών- Αλέξανδρος Πιέρρος- Γ. Μαρκορά 28 Α τηλ. 2661031123

Κομοτηνή
Κατάστημα Χαρτικών- Φωτοτυπιών, Νικ. Ζωίδη 84, 2531030303



OΙ STREET PANTHERS ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ  ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ

Η Κοζάνη εγκατέλειψε τον κρόκο λόγω σκληρής δουλειάς

"Η κροκοσυλλέκτρια" - Θήρα (Ακρωτήρι)
Πόσοι θα έλεγαν «όχι» αν τους πρότειναν ένα μήνα σκληρή δουλειά με αντάλλαγμα εισόδημα της τάξης των 5.000 - 8.000 ευρώ; Οπως φαίνεται, πολλοί, αφού ο κρόκος Κοζάνης, ένα μοναδικό για την περιοχή και περιζήτητο προϊόν, τείνει να εξαφανιστεί. Ολο και περισσότεροι τα τελευταία χρόνια εγκαταλείπουν την καλλιέργεια, την ίδια στιγμή που ο νομός Κοζάνης φέρει την πρωτιά στην ανεργία, που αγγίζει το 30%, ειδικά στους νέους κάτω των τριάντα ετών.

Ο κρόκος συγκαταλέγεται στα πιο προσφιλή και πολύτιμα μπαχαρικά των αρχαίων πολιτισμών, για το άρωμα, το χρώμα, τις φαρμακευτικές και αφροδισιακές ιδιότητές του.

Πριν από μία δεκαπενταετία στην περιοχή της Κοζάνης –μοναδική κροκοκαλλιεργούμενη περιοχή της χώρας μας– καλλιεργούνταν περισσότερα από 10.000 στρέμματα με κρόκο και παράγονταν 8-9 τόνοι ετησίως. Ομως, παρά το γεγονός ότι το 1998 ο κρόκος αναδείχθηκε σε Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) από την Ευρωπαϊκή Ενωση, οπότε δυνητικά αποκτά μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία, το ενδιαφέρον από την πλευρά των καλλιεργητών βαίνει μειούμενο. Ετσι, τα τελευταία χρόνια, η παραγωγή έπεσε στα 800 κιλά, αφού μόνο 1.000 στρέμματα καλλιεργούνταν με κρόκο στην περιοχή. Οι δικαιολογίες, πολλές. Είχαν πέσει οι τιμές, είναι σκληρή δουλειά, δεν υπάρχουν χέρια...
«Η καλλιέργεια δεν είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένη. Δύο-τρεις φορές τον χρόνο χρειάζονται κάποιες καλλιεργητικές εργασίες στο χωράφι. Ομως, από τα μέσα Οκτωβρίου έως τα μέσα Νοεμβρίου που γίνεται η συγκομιδή χρειάζονται χέρια στο χωράφι και η δουλειά είναι σκληρή. Παλιά, όλη η οικογένεια συμμετείχε στη συγκομιδή που γίνεται από το πρωί μέχρι το βράδυ έτσι ώστε να μην πέσουν τα άνθη. Μετά, σιγά σιγά οι νέοι σταμάτησαν να ενδιαφέρονται», λέει ο πρώην πρόεδρος του αναγκαστικού συνεταιρισμού κροκοπαραγωγών Κοζάνης κ. Μανώλης Πατσιλιάς. Και ο ίδιος έχει σταματήσει να καλλιεργεί κρόκο. Ο γιος του, όμως, που τελείωσε τη γεωπονική σχολή, το ξανασκέφτεται. Ο κρόκος Κοζάνης, παρ’ όλο που πουλιέται πολύ πιο ακριβά από παρόμοια προϊόντα –από τον κρόκο του Ιράν για παράδειγμα–, είναι περιζήτητος, καθώς θεωρείται εξαιρετικής ποιότητας. Πέρυσι, ποσότητες ζητούσαν εταιρείες από την Ισπανία, την Αμερική και τον Καναδά, αλλά δεν υπήρχε προϊόν. «Και βέβαια, άμα δεν μπορείς να ικανοποιήσεις τη ζήτηση, χάνεις τις αγορές», εξηγεί ο πρόεδρος του συνεταιρισμού κ. Νίκος Πατσιούρας. Προσπαθεί να δικαιολογήσει την αδιαφορία κατοίκων της περιοχής για την καλλιέργεια. «Για να βγάλεις ένα κιλό κρόκο πρέπει να μαζέψεις περίπου 150.000 λουλούδια από περίπου ένα στρέμμα. Μετά, άμεσα πρέπει να διαχωριστούν τα πέταλα από τα στίγματα που είναι η ζαφορά (κρόκος) και τους στήμονες. Είναι δύσκολη δουλειά», εξηγεί.
Ωστόσο, οι καλλιεργητές λαμβάνουν από τον συνεταιρισμό 1.000-1.200 ευρώ το κιλό. Δεδομένου ότι τα καλλιεργητικά έξοδα για την παραγωγή ενός κιλού φτάνουν τα 400 ευρώ, το καθαρό εισόδημα που προκύπτει δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Ο κ. Πατσιούρας αναγκάζεται να συμφωνήσει. «Ωστόσο, όλοι προτιμούν το δημόσιο», επιμένει. Τα δύο τελευταία χρόνια πραγματοποιείται προσπάθεια από τον συνεταιρισμό να καλλιεργηθούν περισσότερα στρέμματα, δεδομένου ότι ο κρόκος μπορεί πραγματικά να αποτελέσει λύση στο οικονομικό αδιέξοδο της περιοχής.
Ο συνεταιρισμός τον τελευταίο χρόνο συνέστησε μια ανώνυμη εταιρεία σε συνεργασία με την εταιρεία Κορρέ για την παρασκευή ροφημάτων με βάση τον κρόκο. «Εχουμε παραγγελίες από τη Ρωσία και τώρα στρεφόμαστε στα Εμιράτα και στη Σαουδική Αραβία, όπου φαίνεται ότι υπάρχει ενδιαφέρον», λέει ο κ. Πατσιούρας. Αρκεί, βέβαια, να υπάρχει προϊόν...

Της Τάνιας Γεωγριοπούλου
9.1.2011

ShareThis